Seres 3 lijkt wel en niet op een BMW Z4, Suzuki Vitara en Mazda3

Er komt een nieuwe EV speler aan, de Seres 3. Dit is een model wat nu al snel over één kam geschoren wordt met de MG ZS EV. Qua uiterlijk lijkt hij ook op de MG ZS, terwijl de Seres 3 wel 9 centimeter langer is. Hetzelfde geldt voor het accupakket van 52 kWh, waarmee de Seres 3 de MG met 7,5 kWh overtreft. De elektromotor is ook 20 pk groter, maar desondanks heeft de Seres 3 een actieradius van 329 km WLTP en de MG ZS EV 335 km WLTP. De extra centimeter zullen ook voor extra kilo?s gezorgd hebben én daarbij dus ook een lagere range. De luchtweerstand (CW-waarde) speelt ook een grote rol in de actieradius, maar voor de Seres 3 hebben we de CW-waarde nog niet kunnen achterhalen. Deze CW-waarde kan ook het verschil in actieradius verklaren.

Seres 3 elektrische auto EV

Wat we echter niet konden verklaren is de verwantschap van de Seres 3 met een Duitse en een paar Aziatische autofabrikanten. In diverse media wordt nu over de Seres 3 gezegd dat ?hij in Nederland is?. Als je de eerste persfoto?s van de eerste Seres 3-en bekijkt, dan lijkt het inderdaad het geval. Op een parkplaats met de Hollandse duinen op de achtergrond staat er 3-maal een Seres 3 opgesteld in de Nationale kleuren rood, wit en blauw. Allen gesierd met een Nederlands kenteken. Echter?

Kentekenfraude met de Seres 3?

Bekijken we het kenteken van de witte Seres 3 in onze nationale en openbare databank, dan zie we wel een witte auto, maar geen Seres. Een Suzuki Vitara heeft op 11 september 2020 de J-667-GV opgespeld gekregen. Het is trouwens ook de enige Seres 3 die een kentekenplaat zonder opgelegde letters heeft gekregen. Iets wat is zou kunnen inhouden dat deze kentekenplaten echt van deze betreffende Suzuki afgeschroefd zijn.

witte Sers 3

De rode doet gezellig mee! Als we het kenteken van de rode Seres 3 op RDW.nl invoeren, dan zien we dat het kenteken oorspronkelijk tot een zwarte Mazda3 toebehoort. Een Mazda3 die op 8 september 2016 een kenteken heeft gekregen. Op 26 oktober 2020 heeft deze ?Maz? voor het eerst een Nederlandse tenaamstelling gehad.

rode Seres 3 met NL kenteken

De last, maar zeker niet de least! Inzoomend op het K-704-HJ kenteken van de blauwe Seres 3, dan zien we bij het Rijksdienst voor het Dienst Wegverkeer dat deze Seres die kenteken eigenlijk helemaal niet mag voeren. Deze hoort bij een zwarte BMW Z4. Deze Z4 heeft op 15 maart 2010 voor het eerst een kenteken gekregen, vermoedelijk buitenlands. Deze BMW is namelijk tien jaar later nog niet in Nederland tenaamgesteld. Wij vermoeden dat  deze Z4 in het proces zit van een Nederlandse tenaamstelling. Er is namelijk wel een recent Nederlands kenteken afgegeven.

Niet direct. Dit lijkt eerder een gevalletje photoshop, dan echte kentekenswap. Misschien dat deze kentekenplaten van Seres-medewerkers zijn en dat ze op de Seressen geplakt zijn. Aangezien het een openbare parkeerplaats bij het strand lijkt te zijn, is het niet verstandig om er dan mee te gaan rijden. De politie treedt hier terecht streng tegenop!

Vermoedelijk zijn deze kentekenplaten erop gephotoshopt. Binnen Photoshop mag er veel. Zo ook kenteken digitaal op auto?s plakken. We twijfelen of daar sprake van is, gezien de diversiteit van donorauto’s. Maar omdat de witte Seres 3 geen opgelegde letters heeft, zou het zo maar kunnen dat de kentekenplaten daadwerkelijk tijdelijk op de auto gezet zijn.

De website kenteken.tv checkt trouwens (bijna) alle verkeerd gebruikte kentekens bij onder andere reclames.

Ondanks dit foutje denken we niet dat dit de kansen voor het merk verkleind heeft. Het accupakket én actieradius zijn groot genoeg voor deze klasse elektrische auto?s. DC laden (onderweg bij snelladers) gaat met ongeveer 60 kW. We hebben dit zelf aan de hand van de eerste specificaties berekend.  En met de uitrusting zit het ook wel snor. Voor 37.995 euro heb je onder andere climate en cruise control, een lederen interieur, elektrisch verstelbare stoelen, een panorama dak, 18 inch lichtmetalen velgen en een 360 graden parkeerhulp. De prijs ligt dus 6.000 euro hoger dan de eerder genoemde MG ZS EV, maar je krijgt er ook meer voor terug.

Zoals altijd bepaalt de markt het succes. We zullen eind 2021 wel zien van welke Chinese elektrische auto er meer verkocht zijn. Misschien is niet de MG, Seres, maar de Aiways (rijtest)? Wat denk jij?