Rijtest Skoda Enyaq, de EV waar te veel over is nagedacht

Elektrische auto?s vragen een andere manier van auto?s ontwikkelen. Héél simpel gezegd heb je voor een elektrische auto een accupakket, elektromotoren en intelligente software nodig. Voor wat betreft de software, hier is bijna te veel aandacht aan besteed bij deze elektrische auto, de Skoda Enyaq. Maar gelukkig is een software-update tegenwoordig de normaalste zaak bij elektrische auto?s.  

Wat is de Skoda Enyaq?

Het platform waar de Enyaq op staat, het MEB-platform, wordt ook gebruikt voor stalgenoten. Je ziet het niet direct, maar ook de Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.6 (die niet in Europa geleverd wordt), Cupra Born en Audi Q4 e-tron staan op het MEB-platform. Van alle MEB-varianten is de Enyaq de grootste, ook voor wat betreft zijn bagageruimte van 585 liter. Er past zelfs een 65 inch Philips OLED+ 935 in (review).   

65 inch Philips OLED+935 tv past achterin een Skoda Enyaq
65 inch Philips tv past gewoon achterin

Het multi-inzetbare platform is geschikt voor elektromotoren op de achteras en desgewenst ook op de vooras. De nu leverbare Enyaqs zijn allemaal achterwielaangedreven, maar vierwielaangedreven versies zijn al aangekondigd zoals een Enyaq RS met 306 pk. Mooi, zo?n modulair platform, maar het is wel jammer dat er bij geen enkele uitvoering ruimte is voor een frunk (front trunk) om je vieze laadkabels in op te bergen.  

kofferbak Enyaq
véél ruimte voor je laadkabel. Voorin kun je hem niet kwijt.

Met de Skoda Enyaq worden rake klappen uitgedeeld aan de Volkswagen ID.4. Er worden in Nederland ongeveer twee keer zoveel Enyaqs verkocht als ID.4?s. En dat komt echt niet alleen door de paraplu in het portier of de ruitenkrabber in de achterklep. Het lijkt wel een gevecht om dezelfde klanten.  

paraplu in deur van Skoda
Skoda handigheidjes paraplu in deur

Sterke punten

Skoda biedt met de Enyaq eigenlijk voor elk wat wils. Op dit moment kun je kiezen uit twee accugroottes, te weten 60 kWh en 80 kWh. En drie motorsterktes: 132 kW (180 pk), 150 kW (204 pk) en 195 kW (265 pk). De prijzen variëren van bijna 44.000 euro tot 57.000 euro. Reken in de nabije toekomst op meer varianten. En dan hebben we het niet alleen over de Skoda Enyaq Coupé. Zowel aan de bovenkant van het gamma verwachten we aanvullingen in de vorm van de Enyaq RS als aan de onderkant met de Enyaq 50.  

scherm achter stuur Enyaq
klein scherm voor je neus met noodzakelijke info

In het interieur blijft het schermenfeest beperkt tot twee stuks, in de maat 13 inch. Gelukkig worden deze schermen ondersteund door diverse fysieke knoppen voor snelle commando?s. Het interieur oogt verder heerlijk opgeruimd met ook nog eens erg veel opbergruimte in bijvoorbeeld de deuren en onder de middenconsole, maar ook in het infotainmentsysteem.  

Zwakke punten 

Op het maar liefst 13 inch grote scherm zijn veel functionaliteiten te vinden. Tenminste, als je ze kan vinden. Het zit zeer gründlich in elkaar en dat beperkt de intuïtiviteit. Voor sommige basale zaken moet je namelijk te veel swipen en zoeken. Je merkt dat erover nagedacht is, maar dat er bijna té veel over is nagedacht. Iets met ?door de bomen? en het ?bos?.  

Joeri van Dam achter stuur Skoda Enyaq rijtes
software op het grote scherm kan zeker beter

Standaard kan de Enyaq snelladen (DC) met maximaal 50 kW. Althans de eerste Enyaqs. Blijkbaar heeft Skoda naar ons geluisterd ? en daarom hebben nieuwe Enyaqs voortaan standaard al de upgrade naar 120 kW. Ook al gebruik je (bijna) nooit een snellader is 120 kW toch prettig. En dan niet alleen voor die enkele EV-vakantie of de trip naar de verjaardag van tante Truus, maar ook voor de restwaarde van de auto. Een elektrische auto met een goede DC-laadsnelheid is praktischer bij dagelijks gebruik, maar heeft dus ook een hogere waarde voor de tweedehands koper.  

Skoda Enyaq aan openbare laadpaal
standaard 3-fasen 11 kW AC of (tegenwoordig) 120 of 135 kW DC

Conclusie rijtest Skoda Enyaq

Met de Skoda Enyaq heeft moederbedrijf Volkswagen de grootste concurrent van de ID.4 gepresenteerd. Het is de iets grotere auto met de meeste binnenruimte. En waar Skoda voorheen de goedkopere optie was, is hij nu duurder dan de ID.4, maar hij is zijn meerprijs ook dubbel en dwars waard! En niet alleen ik vind dat, de verkoopstatistieken laten hetzelfde beeld zien.  

Fotografie: Frank van Hoof