Nieuwe accu en aandrijflijn voor Citroën ë-C4 en ë-C4 X: meer vermogen, grotere actieradius

Citroën ë-C4 en ë-C4 X

Citroën wil zijn positie op de EV-markt versterken door enkele updates voor de ë-C4 en ë-C4 X door te voeren. Deze krijgen een krachtigere motor en een grotere actieradius, die nu kan oplopen tot 420 kilometer. Klanten kunnen overigens ook nog kiezen voor de bestaande 100 kW aandrijflijn en het 50 kWh accupakket.

Twee carrosserievarianten

Citroën zegt de enige mainstream autofabrikant te zijn die twee elektrische voertuigen in het C-segment aanbiedt. Dat betreft eigenlijk maar één model, maar dan in twee carrosserievarianten (met/zonder X).

Nieuwe motor en geavanceerde accutechnologie

De toename van bijna 17 procent in actieradius is te danken aan de combinatie van een nieuwe, geavanceerde 54 kWh accu en een efficiëntere en krachtigere elektromotor die 156 pk (115 kW) levert. Aanvankelijk zullen de nieuwe aandrijflijn en accu voor de ë-C4 en ë-C4 X alleen beschikbaar zijn in de Shine-uitvoering, naast de huidige versie met een 136 pk (100 kW) motor en een 50 kWh accu.

Betere efficiëntie, kortere laadtijden

De nieuwe 156 pk elektromotor en de 54 kWh accu zorgen niet alleen voor een grotere actieradius, maar ook voor een lager energieverbruik van gemiddeld 12 kWh/100 km. Ondanks de grotere accucapaciteit veranderen de laadtijden aan de DC-snellader niet. Net als bij de eerdere modellen kan de accu met 100 kW binnen 30 minuten van 20 naar 80 procent worden opgeladen.

Citroën ë-C4 en ë-C4 X

Verbeterde aerodynamica en banden

De Citroën ë-C4 X heeft een gestroomlijnde carrosserie dan de normale ë-C4, wat ook bijdraagt aan de verbeterde actieradius. Daarnaast zijn 18-inch A+ banden standaard, waardoor de rolweerstand vermindert en energieverlies door wrijving wordt geminimaliseerd.

In nog meer merken en modellen

Citroën is uiteraard niet het enige merk van Stellantis dat deze nieuwe accu en aandrijflijn gebruikt. Deze aandrijflijn werd al eerder genoemd voor de aangekondigde Peugeot e-308, en werd later voor de e-208 aangekondigd. Die laatste is in de tweede helft van dit jaar verkrijgbaar. Men zal de nieuwe aandrijflijn/accu stapsgewijs in nog meer modellen introduceren. We verwachten dat Peugeot morgen bekendmaakt dat hij ook in de update 2008 zal worden doorgevoerd, en zo zullen er nog veel meer modellen volgen.

Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar de huidige Citroën ë-C4 X met de oude aandrijflijn kost net geen 41 mille terwijl de ë-C4 iets meer dan 40 mille kost.

Citroën ë-C4 en ë-C4 X

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)