Kia presenteert met de EV5 Concept ook een compacte elektrische SUV

elektrische Kia EV5 SUV

Tijdens het Chinese Kia EV Day-evenement heeft Kia vorige week haar nieuwste concept onthuld: de EV5. De compacte elektrische SUV zal gepositioneerd worden onder de onlangs gelanceerde EV6. Dat betekent dus dat hij ongeveer net zo groot zal zijn als de Kia Sportage. Helaas wordt de Kia EV5 vooralsnog alleen in China uitgebracht.

Compacte elektrische SUV

Uiteraard vertoont het ontwerp van de EV5 veel gelijkenissen met de EV9 en EV6. Maar hij is veel compacter, en ook ietwat gestroomlijnder dan de Kia EV9. Die laatste moet vanwege de derde zitrij natuurlijk ook een redelijk volumineuze achterkant hebben. Niet dat de EV5 zoveel gestroomlijnder is, het duidelijk een SUV en geen cross-over of iets van dien aard.

De afbeeldingen die Kia van het interieur van de EV5 toont, duiden duidelijk nog op een concept. Het interieur is volgens de Koreaanse autofabrikant gebaseerd op de thema’s “Healing, Caring en Re-Charging”. Het moet naar verluidt veel ruimte en comfort.

De EV5 Concept beschikt over achterwaarts scharnierende achterdeuren en een panoramisch zonnedak met geïntegreerde zonnepanelen. De zijwaarts draaiende pilotseats kunnen, in combinatie met de zijdeuren en een picknicktafel, een soort van loungezitje vormen. Qua zijdelingse steun stellen we wel wat vraagtekens bij het model van de stoelen.

Maar vergeet het niet: het getoonde interieur is duidelijk nog niet het definitieve interieur van de productieversie. Er zal ongetwijfeld het een en ander afwijken.

Waarschijnlijk op E-GMP-platform

De EV5 zal hoogstwaarschijnlijk op het E-GMP-platform worden gebouwd, net als de Kia EV6 en EV9 alsmede de Hyundai Ioniq 5 en 6, en natuurlijk ook de Genesis GV60. Als de EV5 inderdaad dezelfde technologie krijgt, dan krijgt hij dus ook het 800-volt systeem dat hoge laadsnelheden mogelijk maakt. Ook zal hij dan aandrijflijnen met zowel een als twee motoren krijgen, en dus achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. Dat er ook qua accupakketten verschillende keuzes zullen zijn, lijkt ons ook vanzelfsprekend. Maar voor de definitieve details over de aandrijflijn en accupakketten zullen we nog even op Kia moeten wachten.

Ook naar Europa?

Hoewel de beschikbaarheid van de Kia EV5 buiten China nog niet bevestigd is, lijkt het ons heel waarschijnlijk dat de SUV op termijn ook in andere markten zal verschijnen. Met de toenemende vraag naar elektrische SUV’s in Europa, kan het haast niet anders of de Kia EV5 zal in de nabije toekomst een interessant alternatief op de Europese markt vormen.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)