GM keert komend najaar terug naar Europa

General Motors heeft nu officieel bevestigd dat het komend najaar terugkeert op de Europese markt. Het Amerikaanse concern zal hier uitsluitend volledig elektrische voertuigen aanbieden. De eerste landen waar de verkoop van GM zal beginnen, zijn de Scandinavische landen.

Een elektrische herstart in Europa

GM CEO Mary Barra gaf vorig jaar al aan uit te kijken naar de herintrede van het bedrijf op de Europese markt. Het bedrijf zou zich hier vooral richten op elektrische voertuigen. Logisch, GM is immers van plan om een volledig elektrische portfolio te lanceren, bestaande uit modellen van meerdere merken. Maar het is nu definitief, de Europese verkoop van GM’s elektrische auto’s zal naar verwachting in de herfst van start gaan.

Dit heeft GM Europe President Jaclyn McQuaid bevestigd tijdens het ‘Future of the Car’ evenement van The Financial Times. Hoewel McQuaid geen specifieke doelmarkten in Europa onthulde, vertelde een bron aan Automotive News Europe dat GM zich eerst op de Scandinavische landen zal richten. In die regio is de verkoop van elektrische auto’s ook sterk toegenomen. Uiteraard met name in Noorwegen, waar de overheid ernaar streeft dat in 2025 alle nieuwe auto’s emissievrij zijn. Iets wat niet onmogelijk lijkt.

Cadillac Lyriq-debuut

Het is duidelijk dat de middelgrote elektrische crossover Cadillac Lyriq in Europa zal worden gelanceerd. De elektrische Chevrolet Bolt zal waarschijnlijk geen deel uitmaken van het Europese leveringsprogramma. GM kondigde in april namelijk aan dat het de productie van dit model aan het eind van het jaar zal staken. Dat komt mede omdat de Bolt gebruik maakt van een oudere generatie accu’s. GM wil voor al haar elektrische voertuigen gebruik gaan maken van het nieuwe elektrische Ultium ‘accuplatform’.

Cadillac Lyriq

Naast de Cadillac Lyriq zijn er nog enkele modellen die passen bij de Europese voorkeur voor kleinere voertuigen. De nieuwe Chevrolet Equinox bijvoorbeeld. Deze compacte crossover zou, gezien de populariteit van dit soort auto’s in Europa, een goede optie kunnen zijn. Later dit jaar wordt ook een elektrische versie van de Chevrolet Blazer verwacht. Andere recent gelanceerde GM elektrische voertuigen, zoals de Hummer en Chevy Silverado full-size pickups, zouden in Europa alleen aantrekkelijk kunnen zijn voor een niche klantengroep.

Daarnaast heeft GM de optie om elektrische voertuigen van zijn Chinese divisie naar Europa te brengen. Dat zijn bijvoorbeeld de onlangs onthulde Buick Electra E5, een middelgrote elektrische SUV.

Of het een succes wordt? Dat moeten we afwachten

Jaren geleden ging GM niet bepaald over één nacht ijs, toen het concern besloot om zich terug te trekken van de Europese markt. Gezien de financiële resultaten had GM toen echter weinig keus. Maar dat betekent ook dat de terugkeer van GM naar Europa een zeer weloverwogen besluit moet zijn.

De terugkeer naar Europa markeert wellicht een volgende belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. Met een sterke focus op elektrische voertuigen hoopt GM hier een nieuwe klantengroep aan te spreken. Aangezien elektrische voertuigen in Europa al wat meer geaccepteerd zijn, hoopt men hier een grote klantengroep aan te spreken. Evengoed zal het interessant zijn om te zien of en hoe deze modellen door de Europese autokopers zullen worden ontvangen.

1024 576 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)