Getest: Abarth 500e, elektrische evolutie van een iconische krachtpatser

Abarth heeft in de afgelopen 14 jaar een geweldige prestatie geleverd met zijn succesformule: het transformeren van schattige Fiat 500’s in een krachtige, brullende krachtpatsers met onweerstaanbare charme en een geweldige rijervaring. Deze formule heeft een ongelofelijk trouwe fanbase voor Abarth gecreëerd. Maar Abarth beseft dat het met de tijd moet meegaan, en daarom introduceren ze nu de elektrische Abarth 500e. De grote vraag is: kan deze auto het moderne publiek net zo enthousiast maken?

De nieuwe 500e: meer Abarth dan ooit?

Met de Abarth 500e begint een nieuw tijdperk voor Abarth, waarin ze niet alleen hun sportieve erfgoed voortzetten, maar ook vooruitstrevend willen zijn op het gebied van duurzame mobiliteit. Met de Abarth 500e maken ze een gedurfde statement: dat elektrische auto’s niet alleen milieuvriendelijk kunnen zijn, maar ook een opwindende rijervaring kunnen bieden die je hart sneller doet slaan. Wij namen de proef op de som op het iconische Balocco, al jaren het testcircuit van de Fiat Groep. De Italianen zelf vinden hun nieuwe 500e meer Abarth dan ooit. Ze waren zelfs zo zeker van hun zaak dat ze ons toestonden om de nieuwe elektrische versie te vergelijken met de Abarth 695, die beschikt over een krachtige 180 pk 4-cilinder turbobenzinemotor.

Technische specificaties

Voordat we plaatsnemen achter het stuur van de Abarth 500e, bekijken we eerst de technische specificaties. De elektromotor is in principe hetzelfde als die van de Fiat 500e, maar de Abarth-versie heeft aangepaste software en versnellingsverhoudingen. Het resultaat van deze tuning is een indrukwekkende 114 kW (155 pk) vermogen, wat 27 kW (37 pk) meer is dan de vorige krachtigste 500-variant met 87 kW (118 pk). Qua acceleratie presteert de sportieve Scorpion goed: van 0 naar 100 km/u in 7 seconden. Dat is beter dan de Mini Electric (7,3 seconden), maar iets trager dan de Cupra Born met de grotere 231 pk motor, die hetzelfde doet in 6,6 seconden.

Meer vermogen betekent echter ook een lagere actieradius. Gelukkig biedt de Abarth 500e drie rijmodi: Scorpion Track, Scorpion Street en Turismo. De eerste modus is bedoeld voor het circuit, waarbij het volledige vermogen van de elektromotor wordt benut en het regeneratieve remsysteem is uitgeschakeld, waardoor de auto zich losser gedraagt. De tweede modus, Scorpion Street, maakt ook gebruik van het volledige vermogen van de motor, maar activeert het regeneratieve remsysteem. De derde modus, Turismo, beperkt het vermogen om de actieradius te behouden, wat ideaal is voor stadsgebruik. Met een batterij van 42 kWh is de maximale actieradius volgens de WLTP-cyclus 265 km. Als de Abarth 500e voornamelijk in de stad wordt gebruikt, zou hij tot 350 kilometer op één lading moeten kunnen afleggen. Het gemiddelde elektrische verbruik is volgens officiële cijfers 18 kWh/100 km. Opladen kan met wisselstroom tot 11 kW of met gelijkstroom tot 85 kW. Een laadniveau van 80% kan worden bereikt in 35 minuten. Het enige minpunt is de topsnelheid, die beperkt is tot 155 km/u, wat 70 km/u minder is dan de 695. Maar wat betekent dat in de praktijk?

De Abarth 500e vs de Abarth 695 – in de praktijk

Wat een (h)eerlijke vergelijking is het om eerst in de Abarth 695, met zijn 180 pk sterke 4-cilinder turbobenzinemotor, te rijden om daarna direct in zijn elektrische equivalent met 155 pk te stappen om te ervaren wat de verschillen zijn.

Voor de trouwe fanbase van Abarth, die mogelijk nog niet overtuigd is van deze elektrische versie, vooral na de onvergetelijke ervaringen van zijn krachtige verbrandingsmotor, kan het even wennen zijn. Maar de waarheid is dat de nieuwe Abarth 500e een betere prestatie levert. De elektrische Abarth voelt in vergelijking met de benzine Abarth stabieler en agressiever bij lage snelheden, ondanks dat hij zo’n 240 kilo zwaarder is met een gewicht van 1,4 ton. Het enige minpunt is de beperkte topsnelheid van 155 km/u, terwijl zijn benzine-tegenhanger een topsnelheid van 218 km/u kan halen. Aan de andere kant is de 500e Abarth veel gemakkelijker te besturen, ondanks het extra gewicht. De besturing is nauwkeurig en zorgt voor een goede wegligging. De Abarth komt altijd veilig door bochten, zelfs op het natte Balocco-circuit, en aan het einde van elke bocht schiet de 500e Abarth er dankzij het directe koppel weer snel vandoor. De afstelling van de Abarth 500e is even strak als altijd, maar biedt ook een lekker comfortniveau dat geschikt is voor dagelijks gebruik.

Abarth geluidsgenerator

Voor iedereen die dat heerlijke geluidje van een brullende benzinemotor in bovenstaand filmpje mist, heeft Abarth goed nieuws: er is een zgn. geluidsgenerator toegevoegd die het karakteristieke geluid van een sportuitlaatsysteem nabootst. Dit kunstmatige, maar toch brutale motorgeluid, dat zowel binnen als buiten duidelijk te horen is, klinkt geweldig. Zelfs in stilstand sist de kleine elektrische auto met een keelklank, en wanneer er gas wordt gegeven, laat hij zijn voorwaartse vaart horen. Het gegenereerde geluid behoort tot de beste die we ooit hebben gehoord voor een elektrische auto. Terwijl andere elektrische auto’s met geluidsgeneratoren klinken als een enthousiaste tram, komt het snerpende motorgeluid van de Abarth 500e aardig in de buurt van een voertuig met een verbrandingsmotor. Natuurlijk is dit altijd een kwestie van smaak. Als het geluid niet bevalt, kan het worden uitgeschakeld in het submenu van het digitale instrumentenpaneel, waarna de gebruikelijke elektrische stilte heerst.

Abarth interieur

Ook het interieur van de elektrische 500e is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de benzineversie, zowel op het gebied van kwaliteit als technologie. Het nieuwe 10,25-inch touchscreen is aanzienlijk beter, met verfijnde graphics en een gebruiksvriendelijk digitaal instrumentenpaneel dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. Tegenover de bestuurder bevindt zich een 7-inch digitaal display. Het interieur is smaakvol ingericht met sportstoelen met een stevige grip, een sportstuur met een goede vorm, grip en een uitgesproken racestijl. Alles rondom de cockpit is verfraaid met Alcantara. De aanwezigheid van de talrijke fysieke bedieningselementen is geruststellend en praktisch. In vergelijking met de Fiat 500e heeft de auto een veel sportievere uitstraling. Het sportstuur, de aluminium pedalen, de kuipstoelen en de aanwezigheid van specifieke stiksels laten er geen twijfel over bestaan dat dit een sportieve broer van de kleine 500e is!

Conclusione

Al met al behoudt de elektrische Abarth 500e nog steeds de sprankelende persoonlijkheid waar het merk om bekend staat. Hij is snel, wendbaar en zorgt ervoor dat je hart sneller gaat kloppen, met of zonder het geluid van een brullende motor. Hoewel er altijd sceptici zullen zijn, zullen zelfs de grootste twijfelaars versteld staan zodra ze achter het stuur van de Abarth 500e plaatsnemen en de opwindende acceleratie ervaren. Deze elektrische krachtpatser is vastbesloten om het moderne publiek te betoveren en te laten zien dat elektrisch rijden net zo leuk kan zijn, zo niet leuker, dan wat ze gewend zijn.

De nieuwe Abarth 500e is vanaf nu te bestellen voor prijzen vanaf € 39.490,-. De prijzen van de 500e Turismo beginnen bij € 43.490,-. Beide versies zijn voor een meerprijs van € 3.000,- verkrijgbaar als Cabrio. Met deze prijsstelling voldoet de Abarth 500e bovendien aan de eisen voor subsidie voor particulieren (SEPP).

Tekst: Marc Verweij

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 464 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)