Elektrische Cupra Tavascan SUV komt waarschijnlijk volgend jaar

Cupra Tavascan SUV

Cupra, het sportieve zustermerk van Seat, heeft de Tavascan SUV coupé onthuld. Deze volledig elektrische SUV belooft een unieke rijervaring en een nieuw tijdperk van sportiviteit voor elektrische voertuigen. Met de gedurfde Tavascan zet het Spaanse merk misschien wel een grotere stap richting elektrificatie dan met de Born.

‘Unieke rijervaring’

We konden de Born immers nog als een sportieve variant van de VW ID.3 konden beschouwen – zo delen ze bijvoorbeeld naast het platform ook een aantal carrosseriedelen. De Cupra Tavascan is echt een auto met een volstrekt eigen gezicht. Hij belichaamt dan ook veel beter welke visie het Spaanse merk voor ogen heeft op het gebied van design en prestaties.  “Cupra’s eerste volledig elektrische SUV-coupé biedt een unieke rijervaring en demonstreert een nieuw uitgevonden sportiviteit in elektrische voertuigen,” aldus Dr Werner Tietz, Cupra’s bestuurslid voor Onderzoek en Ontwikkeling.

Gedurfd ontwerp

De Tavascan onderscheidt zich door zijn gedurfde ontwerp. Het voertuig heeft driehoekige koplampen en een verlicht logo op de motorkap, vergelijkbaar met de Born. De grote luchtinlaten aan de voorkant zorgen voor de koeling van de accu en componenten. Het glanzend zwarte deel in de zijruiten is geïnspireerd op een racehelm, wat een sportieve uitstraling geeft. Hoewel het ontwerp uiteraard enigszins is aangepast ten opzichte van het concept, behoudt de Tavascan grotendeel zijn unieke uiterlijk.

Cupra Tavascan SUV

Gebaseerd op de MEB-architectuur

De Tavascan is 4644 mm lang, 1861 mm breed, 1597 mm hoog en heeft een wielbasis van 2766 mm. Hij is gebaseerd op de elektrische MEB-architectuur van de Volkswagen Groep. Kopers kunnen kiezen uit twee aandrijfvarianten. De Endurance-variant met achterwielaandrijving heeft een vermogen van 210 kW terwijl het ‘VZ’ topmodel vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 250 kW heeft. Het topmodel accelereert van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden in beslag.

Beide varianten hebben het inmiddels bekende 77 kWh accupakket. Wie kiest voor Endurance heeft een WLTP-bereik van 549 kilometer. Wie de voorkeur aan prestaties geeft en voor de Cupra Tavascan VZ gaat, kan maximaal 517 kilometer rijden voordat een bezoek aan de laadpaal noodzakelijk is. Het verbruik van de Endurance bedraagt 15,6 kWh/100 km terwijl de VZ 16,6 kWh per 100 kilometer gebruikt.

Het opladen aan de DC-snellader gaat met maximaal 135 kW, waarbij het accupakket in iets minder dan een half uur tot 80 procent kan worden opgeladen. Aan de normale AC-laadpalen zal de laadsnelheid hoogstwaarschijnlijk de inmiddels gebruikelijke 11 kWh bedragen.

Innovatieve accutechnologie

De watergekoelde lithium-ionaccu van de Tavascan heeft prismatische celmodules en is ondergebracht in een aluminiumconstructie die deel uitmaakt van de carrosserie. Dit zorgt voor een verhoogde stijfheid en een laag, centraal zwaartepunt. Volgens de ontwikkelaars resulteert dit in “het beste evenwicht tussen het zwaartepunt van de Cupra Tavascan en een vermindering van de impact van het gewicht van de accupakketten, waardoor het systeem wordt benut om de dynamische capaciteiten van het voertuig te versterken.”

Innovatief en duurzaam interieur

Het interieur van de Tavascan kenmerkt zich door een vleugelvormig dashboard dat voor een ruimtelijk gevoel en een lichter interieur moet zorgen. Uiteraard is het voorzien van een touchscreen, dat een formaat van 15 inch heeft. De schaalvormige stoelen van de Cupra Tavascan bestaan voor 90% uit gerecycled polyester of 50% uit gerecyclede microvezels. Ze zijn ook voorzien van geïntegreerde luidsprekers en smartphone-aansluitingen. Cupra wil de Tavascan later ook met nog sportievere ‘Cup schaalstoelen’ aanbieden.

Cupra rust de Tavascan uit met een hele reeks moderne technologieën, waaronder het nieuw ontwikkelde “Human Machine Interface (HMI)”. Het voertuig ondersteunt zowel Apple CarPlay als Android Auto en is uitgerust met een 12-luidsprekers-systeem dat in samenwerking met Sennheiser is ontwikkeld. Het Connected Travel Assist-systeem maakt gebruik van clouddata om de prestaties te verbeteren, met name op slecht bewegwijzerde wegen. Andere functies zijn onder meer een automatische rijstrookwissel en geavanceerde parkeerhulp.

Productie start eind dit jaar

De Tavascan wordt ontworpen en ontwikkeld in Barcelona, maar wordt geproduceerd in de Volkswagen-fabriek in de Chinese provincie Anhui. Cupra mikt op een jaarlijkse verkoop van meer dan 50.000 voertuigen. De prijs van de nieuwe modelreeks is nog niet bekendgemaakt. De productie zal naar verwachting in de tweede helft van 2023 beginnen, de eerste leveringen in Europa zullen dan in 2024 plaats vinden.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)