Duurtest introductie Tesla Model 3: Performance or no performance, that’s the question.

We hebben een nieuw lid in de e-Drivers.com duurtestgarage, een heerlijk snelle Tesla Model 3 Performance, waar we de komende maanden uitgebreid mee aan de gang gaan. Dit zijn onze eerste bevindingen.

Hoe herken je de Performance?

Aan de buitenkant moet je even goed kijken voordat je een Performance onderscheidt van een standaard Model 3. De Performance-modellen van Tesla zijn subtiel te herkennen aan het extra streepje onder het opschrift “Dual Motor” en de extra achterspoiler, gemaakt van carbon fiber, die bij hoge topsnelheden zorgt voor iets meer stabiliteit – een Model 3 Performance haalt maximaal 261 km/h, bij een voldoende volgeladen accu. Minder subtiel zijn de grote 20-inch Überturbine-wielen, en daarachter de grotere remmen met rode remklauwen. Het verlaagde onderstel, ook een verschil, is meteen ook een stuk strakker gezet en de auto wordt geleverd op Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. Op die semi-slicks gaan we later dieper in, daar zit een mooi verhaal achter. In het interieur moet je goed zoeken naar specifieke Performance-kernmerken. Net als bij de Model 3 Long Range is het interieur alleen verkrijgbaar als premium variant. Voor de rest is er geen zichtbaar verschil tussen het interieur van de Performance en de Long Range versie. Alleen de lichtmetalen pedalen verklappen dat je in een sportievere Tesla zit. Een functioneel verschil is de ontbrekende mogelijkheid van een trekhaak op het Performance model.

Hoe rijdt de Performance?

Nou, laten we zeggen dat de Performance-versie bepaald niet teleurstelt. Het vermogen in vergelijking met de Long Range is opgeschroefd van 498 pk naar 534 pk, gerealiseerd dankzij een ingreep in de besturingselektronica. En dat verschil merk je meteen. Nou zijn de prestaties van de andere Model 3-varianten al niet echt teleurstellend. De instap Model 3 doet een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,1 seconden. Da’s vrij rap. De Model 3 Long Range verbetert dit met 1,7 seconden met een acceleratie van 4,4 seconden tot 100 km/u. Maar de Performance uitvoering overklast de boel natuurlijk. Niet alleen de andere Model 3-varianten maar ook alle andere EV’s in deze prijsklasse. Met een heuse 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u kun je het zonder schaamte opnemen tegen zo’n beetje elke conventionele sportauto. Voluit accelereren geeft een fenomenaal gevoel! Vergelijk het met de duurste attractie op de kermis. En dat is nog niet eens alles. Op de 80-120 km/h sprint is de Model 3 net zo indrukwekkend snel. Met 660 Nm koppel op de semi-slicks is het overigens wel zo verstandig om op nat wegdek enigszins gedecideerd op het gaspedaal te gaan staan.

Hoe is het comfort?

Het algehele rijkarakter voelt vrij strak, maar voldoende uitgebalanceerd aan. Vooral het instuurgedrag voelt extreem direct aan, mede door de semi-slicks die bij de juiste temperatuur en droog wegdek geweldige grip hebben. En laten we eerlijk zijn, dat hoort bij een Performance uitvoering. Het onderstel, dat bestaat uit schroefveren, voelt stugger aan dan de gewone Model 3, maar nog steeds voldoende comfortabel. Nou ja, als je over fatsoenlijk asfalt rijdt tenminste. Op hobbelige b-wegen voel je vrij duidelijk dat er 20-inch wielen onder de Model 3 zitten. Het is ook zaak om goed op te letten bij stoepranden; de velgrand steekt buiten het rubber uit, dus die beschadig je vrij snel.

Flink in prijs verlaagd

Laten we het even hebben over de prijs of beter gezegd de recente prijsontwikkeling. Voor degene die de Performance versie nog geen half jaar geleden overwoog, maar er gedwongen van af moest zien omdat deze versie buiten het budget lag, is er goed nieuws. Tesla heeft voor de tweede keer op rij dit jaar een forse prijsverlaging gedaan. De Tesla Model 3 Performance heeft nu een prijs van € 53.990 terwijl hij een tijdje geleden nog € 65.990 kostte. Gewoon twaalf mille voordeliger dus, sinds december 2022. Daarmee zou de Tesla Model 3 Performance zomaar eens een bereikbare auto kunnen zijn, temeer als je kijkt naar de lagere bijtelling en de vriendelijke ‘running costs’. Aan de uitrusting ligt het niet, die is zonder meer uitgebreid, met zaken als navigatie, led-koplampen en elektrische stoelen. Het Autopilot-systeem kun je overwegen. Dan kun je wat meer achteroverleunen en ontspannen terwijl de auto werk voor je uit handen neemt. Maar pas op, het systeem is niet perfect – het kan soms abrupt ingrijpen en je uit je zen-moment halen.

Prijslijst Tesla Model 3 (mei ’23)

Versie Actieradius Prijs dec ’22 Prijs jan ’23 Prijs mei ’23
Model 3 491 kilometer € 51.990 € 44.990 € 41.990
Model 3 Long Range 602 kilometer € 59.990 € 52.990 € 49.990
Model 3 Performance 547 kilometer € 65.990 € 59.990 € 53.990

Conclusie (tot nu toe)

Voorlopig voldoet de Tesla Model 3 Performance aan onze verwachtingen, met zijn indrukwekkende prestaties, de strakke wegligging, de hoeveelheid grip in combinatie met een actieradius van 547 km. En de recente prijsverlaging(en) van de Tesla Model 3 Performance maken hem alleen maar aantrekkelijker. Voor degenen die zes maanden geleden slechts budget hadden voor de basisversie van de Model 3, kunnen nu serieus overwegen om voor bijna hetzelfde geld de Performance-uitvoering aan te schaffen. Het opwindende gevoel van een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 3,3 seconden blijft verslavend, zelfs na verloop van tijd. In een volgende duurtest-update duiken diep in de functie Track-mode. Wil je nou ook je ervaring delen over de Tesla Model 3, al dan niet de Performance, laat het ons weten.

Tekst: Marc Verweij & Werner Budding

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 391 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)