De Kia EV4 zou wel eens een veelbelovende elektrische subcompacte SUV kunnen worden

Kia EV4 rendering door Carscoops.com

De Koreaanse autofabrikant Kia breidt zijn elektrische modellenreeks binnenkort waarschijnlijk uit met de EV4, een subcompacte SUV waarmee Kia zich vooral op Europese kopers lijkt te richten. Als Kia het E-GMP-platform met een fraai design en een aantrekkelijke prijs combineert, zou deze EV4 wel eens een grote verkoophit kunnen worden.

De visie achter de EV4

In Europa, en dan met name in Nederland, is Kia uitgegroeid tot een van de populairdere merken. De Koreaanse fabrikant weet een aantrekkelijk design te combineren met een prima bouwkwaliteit en een scherpe prijsstelling. Kia is inmiddels ook een gevestigde speler in de EV-markt, met eerdere modellen zoals de elektrische Soul en Niro, de EV6 crossover en de aangekondigde EV9 SUV. In China is er trouwens ook nog eens de EV6 SUV.

Met de aanstaande EV4 heeft Kia alweer een volgend model in ontwikkeling, dat bedoeld om te concurreren in het subcompacte SUV-segment. Dat zijn de kleinste SUV’s, om deze benaming te verduidelijken. Als we dan naar Nederland kijken, dan zien we dat de EV4 in een hier populair segment komt. Denk bijvoorbeeld aan de Renault Captur, en natuurlijk ook de Kia Stonic. Dat biedt dus mogelijkheden voor een flink afzetvolume.

Ontwerp gebaseerd op de “Opposites United” designfilosofie

Hoewel er nog geen spionagefoto’s zijn van de EV4, zijn er wel de nodige speculatieve renderings gemaakt op basis van geruchten en Kia’s designfilosofie, “Opposites United”. Wij vinden de rendering van Carscoops het meest aansprekend. Die laat een voertuig zien dat enkele ontwerpelementen van de grotere EV6 overneemt, zoals het profiel, de raamlijn en de achterlichten die aansluiten op de achterste wielkasten. Het design heeft echter een minder futuristische uitstraling dan de EV9 en vertoont trouwens ook wel wat overeenkomsten met de Carens met verbrandingsmotor. Behalve over het design kunnen we ook heel wat speculeren over de andere zaken.

Op het E-GMP-platform

Wat ons heel waarschijnlijk lijkt, is dat de EV4 gebruik zal maken van het E-GMP-platform dat de basis vormt voor alle nieuwe elektrische modellen van Hyundai en Kia. Maar de Kia EV4 is wel wat kleiner. Zodat we ons afvragen of de bekende accupakketten van 58 kWh en 77,4 kWh zich ook lenen om in de EV4 in te bouwen. Misschien moeten we ook denken aan een accupakket van ongeveer 39 kWh, zoals ook in de Niro zit. De instapversie van de EV6 heeft een 170 kW elektromotor met 350 Nm koppel. Die zou ook passen bij de EV4. Mogelijk komt er ook een versie met een vermogen van zo’n 110-120 kW.

Technologie en connectiviteit

De Kia EV4 zal naar verwachting zijn uitgerust met de nieuwste versie van het ADAS-systeem, genaamd “AutoMode”. Bovendien zal het waarschijnlijk over-the-air (OTA) updates en feature-on-demand (FoD) software-ondersteuning bieden. Deze functies werden voor het eerst geïntroduceerd op Kia’s vlaggenschip SUV EV9 en zullen in de komende jaren waarschijnlijk voor de hele modelreeks van Kia beschikbaar zijn.

Innovatief interieur en duurzame materialen

Ook lijkt het ons heel waarschijnlijk dat de EV4 een digitaal dashboard zal krijgen met dubbele schermen, vergelijkbaar met de Kia Sportage. Kia zal ook duurzame materialen integreren voor de bekleding, zoals inmiddels veel van zijn concurrenten in dit segment doen. Dankzij het elektrische platform zal de EV4 ondanks de compacte afmetingen een vergelijkbare interieurruimte hebben als grotere modellen.

Ook in sportieve GT-Line en GT-uitvoeringen

Kia staat erom bekend dat ze (naderhand) ook sportieve GT-Line en GT-uitvoeringen aanbieden voor hun modellen. Deze varianten zijn ook behoorlijk populair bij de kopers. We kunnen verwachten dat de EV4 ook dergelijke uitvoeringen zal hebben.

Introductie: eind 2023 of begin 2024?

Als de geruchten kloppen, zal de Kia EV4 eind 2023 of begin 2024 debuteren als een van de nieuwe elektrische modellen van het Koreaanse merk. Dan is het is dus ook waarschijnlijk dat we binnenkort de eerste gecamoufleerde prototypes van deze elektrische crossover zullen zien. Goede beelden van de definitieve carrosserie mogen we dan ergens rond het derde kwartaal verwachten.

Het wordt in ieder geval afwachten in hoeverre bovenstaande verwachtingen uit zullen komen. Laten we hopen dat het niet tegenvalt. “Verwachting is de moeder van alle frustratie,” wordt immers wel eens gezegd.

Foto/rendering: Carscoops.com

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)