Chinese merken overspoelen de markt; ook Omoda meldt zich

Wie denkt dat er hier niet genoeg Chinese automerken zijn: er komt er nog eentje aan. Omoda is een relatief jong automerk van de gevestigde Chinese autofabrikant Chery, dat hier volgend jaar zijn eerste model, de Omoda 5 EV, wil aanbieden. Wat kunnen we verwachten van deze nieuwkomer?

Omoda: niet te verwarren met…

Inderdaad, de naam Omoda horen we al langer in Nederland. Er is hier namelijk ook een retailer in de modebranche met die naam. En die heeft niets te maken met dit nieuwe Chinese automerk. Verwar ze dus niet. Het Chinese automerk Omoda is een merk uit de stal van Chery.

Die Chinese autofabrikant heeft in eigen land al een aardige reputatie op het gebied van EV’s opgebouwd. Chery heeft dus al de nodige ervaring in de EV-industrie, maar dat neemt niet weg dat Omoda voor een flinke uitdaging staat. Het merk moet hier immers nog aan zijn merkbekendheid en reputatie werken. De beste manier om dat in de steeds competitievere EV-markt te doen, is door je te onderscheiden. Maar of Omoda dat gaat lukken, betwijfelen we eerlijk gezegd een beetje.

De Omoda 5 EV: niet meer dan weer een nieuwkomer

Het eerste model waarmee Omoda de Europese markt wil veroveren, is de Omoda 5 EV. Dat is een compacte SUV met een design dat niet uit de toon valt maar zich ook in niets onderscheidt. Zijn de prestaties dan onderscheidend? Helaas, ook niet echt. De Omoda 5 EV heeft een 64 kWh waarmee een actieradius van ongeveer 450 kilometer mogelijk moeten zijn. Niet bijzonder dus.

Dat geldt ook voor de aandrijving. De elektromotor – het is er eentje dus hij heeft achterwiel- of voorwielaandrijving – levert 150 kW (201 pk) en heeft een koppel van 400 Nm. Ook qua snelladen is de Omoda 5 EV niet bepaald indrukwekkend. Het duurt namelijk 40 minuten om de accu tot 80 procent te laden. De laadsnelheid aan de reguliere laadpaal bedraagt waarschijnlijk 11 kWh, een volledige oplaadbeurt duurt namelijk ongeveer 5 uur.

Misschien dat Omoda zich wel kan onderscheiden met zijn prijs. Daarvan is helaas nog niets bekend zodat we daar nog niets over kunnen zeggen. Het zou ons echter niet verbazen als ook de prijs niet onderscheidend genoeg blijkt te zijn.

Wereldwijde ambities en de harde realiteit

Omoda lijkt niet alleen zijn oog op de Nederlandse markt te hebben laten vallen. Er zijn aanwijzingen dat het merk ook plannen heeft om de Omoda 5 EV in andere Europese landen te lanceren. Sterker nog, men schijnt met Omoda wereldwijde ambities te hebben. Dat zal niet alleen met EV’s zijn, er is ook een niet-elektrische versie van de Omoda 5. Die heeft met zijn grote grille wel wat weg van de Hyundai Tucson. Maar als specificaties daarvan, en van de andere modellen die het merk in zijn portfolio heeft of zal hebben, ook niet daverend zijn dan wordt dat nog een flinke klus om die aan de man te brengen.

1600 900 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)