Accu controleren van een gebruikte Opel Corsa-e

Elektrische auto’s zijn uiteraard voorzien van een accu die verantwoordelijk is voor de actieradius van de EV. Accu’s degraderen, wat inhoudt dat ze niet meer het maximale vermogen kunnen leveren. En des te kleiner wordt de actieradius. En laat de actieradius van een elektrische auto nu de grootste aankoopcriteria zijn. Dit houdt in dat een tweedehands elektrische auto niet meer de actieradius kan hebben dan toen hij nieuw was.

Wat is een State of Health check?

Om de degradatie van een elektrische auto te controleren kun je een State Of Health (SOH) check laten uitvoeren. Bij onze duurtest Opel Corsa-e, bijna één jaar oud en een 8.390 km gereden waren we er ook nieuwsgierig naar. De leeftijd en kilometrage is nog niet groot, maar ik weet dat veel journalisten geen thuislaadstation hebben en daarom veelvuldig gebruik maken van snelladers. Snelladen, maximaal 100 kW bij de Corsa-e, is minder goed voor de accu. Welk effect heeft veelvuldig snelladen voor de accu conditie? Om dit uit te zoeken waren we afgereisd naar Daan Kuijpers. Zijn DK Garagebedrijf kan ter plekke de ‘conditie’ van de accu controleren.

buitenkant DK Garagebedrijf Beek en Donk
veel EV (en ICE) kennis bij DK Garagebedrijf

Een SOH Rapport toont aan hoeveel procent van de batterij nog bruikbaar is om energie in op te slaan. De State Of Health check kan daarom ideaal zijn om de restwaarde van een EV nauwkeuriger te bepalen. Als je zelf een SOH Rapport wilt laten maken, kun je je auto het best naar een gespecialiseerd autobedrijf brengen.

afdekplaat van dashboard voor inpluggen voor SOH check
Even aansluiten op Corsa-e

SOH Check

Voor de State Of Health check gebruikten wij dus een Opel Corsa-e met een 50 kWh (bruto capaciteit) accupakket. Het populaire model heeft een accupakket die in verschillende PSA auto’s ligt, denk aan de Peugeot e-208 / e-2008, DS3 Crossback E-Tense en Citroën ë-C4. De netto capaciteit voor dit accupakket is 45 kWh. Voor EV-rijders is een SOH rapport al interessant, maar voor Corsa-e bezitters is het wellicht nog belangrijker om de gezondheid van het accupakket in de gaten te houden. Opel geeft 2 jaar garantie (zonder kilometerbeperking) op haar modellen. Het Duits (Franse) automerk biedt overigens de mogelijkheid om je garantieperiode te verlengen. Je kunt kiezen voor 3, 4 of 5 jaar. Afhankelijk van je jaarlijkse kilometrage en je abonnementsvorm betaal je daar per maand een x aantal tientjes voor.

Bij DK Garagebedrijf sta ik de autosleutel af aan de garagemedewerker. Hij rijdt de elektrische Corsa naar binnen om de auto klaar te zetten op de brug. Dat verloopt eigenlijk heel simpel: het is het opzoeken van de OBD-aansluiting en plug-and-play. De garagist heeft een interface die aan vrijwel elke auto te verbinden is. Via die interface maakt hij connectie met de ‘Remote Diagnostics’-afdeling van EDGe Mobility. Zo kan de auto op afstand uitgelezen worden. Dat neemt wat tijd in beslag, maar na een paar koppen koffie kan ik weer terug naar het kantoor van DagelijksAuto.nl. Niet veel later verschijnt het SOH Rapport in de mailbox.

EDGe Mobility certificaat op de muur bij DK Garagebedrijf

Resultaten SOH Check Opel Corsa-e

accurapport van de Opel Corsa-e

Zoals hierboven af te lezen is, zit het met het accupakket van de betreffende auto nog helemaal goed. De State Of Health is 96,8% bij deze Opel Corsa-e. Dat hij niet 100% is hadden we wel verwacht van een auto waarbij, vermoedelijk, regelmatig de snellader opgezocht is. Sommige autofabrikanten slaan ook het aantal keren snelladen op en geven dat weer in een SOH rapport. Opel doet dat jammer genoeg niet. Op het moment dat de SOH check uitgevoerd werd, was de Corsa accu 79,4% vol. Voor de check maakt het overigens weinig uit hoe vol de accu is.

Tenslotte maakt het rapport duidelijk dat de nominale accucapaciteit overeenkomt met de cijfers die we op EV Database zien. De Opel-importeur communiceert: 50 kWh bruto. 45 kWh daarvan wordt gebruikt voor de actieradius.

Opel Corsa-e aangesloten op EDGe Mobility software
Via een internetverbinding staat de auto direct in contact met de ‘Remote Diagnostics’-afdeling van EDGe Mobility

Aan de andere kant van de lijn

Eerder al gingen we in gesprek met Ruud Beukers van EDGe Mobility, een bedrijf dat de autosector helpt met omscholen tot experts in elektrisch rijden. Beukers liet op locatie zien hoe zij op afstand auto?s kunnen uitlezen en storingen verhelpen. DK Garagebedrijf is een van de autobedrijven met het EDGe Mobility keurmerk. Het bezoek aan Daan Kuipers was dus dé kans om eens waar te nemen hoe het er aan de andere kant van de lijn aan toe gaat.